Monday, June 29, 2009

WHO dah guna balik istilah "Swine Flu" (Flu Babi)

Dua tiga minggu yang lalu tatkala mengistiharkan wabak virus H1N1 telah mencapai tahap "pandemic", pihak World Health Organization (WHO) telah menggunakan semula istilah "Swine Flu" atau Selsema Babi (Flu Babi). Ini adalah pengakuan secara rasmi oleh badan kesihatan sedunia tersebut bahawa kemungkinan besar virus tersebut berpunca dari babi.

Baru-baru ini saya menghadiri suatu mesyuarat anjuran WHO dan telah menujuk kepada seorang kenalan lama ahli delegasi dari Amerika Latin akan penggunaan semula istilah "Swine Flu" dalam dokumen-dokumen yang diedarkan.

Beliau terus berkata,"So you are going to say Islam which forbids pork is the true religion." "Yes, of course,"jawab saya. Kami ketawa agar tidak ada rasa tersinggong.

Ahli delegasi dari Amerika Latin itu seperti ramai di kalangan ahli delegasi yang beragama Kristian kurang bersetuju dengan penggunaan semula istilah "swine flu'. Mereka menegaskan..."the test results have not been conclusive though at this stage it strongly points to the pigs."

Mereka kurang bersetuju sebab soal sensitiviti sesetengah agama, terutamanya agama Kristian, yang anggap daging babi itu hidangan istimewa yang mesti ada pada majlis jamuan agama. Mereka juga tidak mahu agama Islam yang mengharamkan babi itu kelihatan benar, terutamanya di masa sekarang ini di mana tahap kebencian terhadap Islam dan umat Islam itu amat tinggi dengan propaganda Barat tentang terrorism atau keganasan yang berjaya dikaitkan dengan Islam.

Hampir semua kenalan saya yang keturunan Cina turut kurang berasa senang dengan penggunaan istilah 'swine flu' atau 'selsema babi' juga kerana ianya membuat Islam kelihatan benar. "PAS will definitely take advantage of this to promote negara Islam and hudud," tegas mereka. Begitu benci sekali golongan kafir ini terhadap Islam.

Tapi kebencian golongan kafir ini terhadap Islam serta usahasama agama-agama kafir untuk mengkhianati Islam memang sudah kita pelajari dari Al Quran dan Hadis-Hadis sahih.

Balik kepada wabak flu babi..harap kerajaan Malaysia akan ikut teladan World Health Organization (WHO), sebuah agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations), yang sudah mengguna balik istilah 'swine flu' atau 'selsema babi'.

Walau pun memang benar results kajian belum conclusive tapi segalanya menuding ke arah babi sebagai pembawa atau carrier. Kita jangan 'take chances'. Rakyat kita berketurunan Cina melantak babi setiap hari, dan oleh itu elok kita ikut jejak WHO dan gunakan istilah 'selsema babi' agar mereka elak buat sementara ini untuk terus melantak babi.

Memang tidak dapat dipastikan bahawa makan babi itu boleh menyebabkan penyakit selsema babi. Kajian belum muktamad. Tapi elok kiranya kerajaan kita ambil langkah 'preventive'. Langkah preventive yang pertama adalah ikut contoh WHO dan gunakan semula istilah selsema babi..manalah tahu kalau-kalau apabila kajian diselesaikan nanti didapati memang benar antara sebab merebaknya selsema babi ini adalah dari memakan babi. Dan mungkin pada masa itu dah ramai yang makan babi dah mampos terkangkang. (Dengan kerajaan Malaysia ni, kekadang kena guna bahasa yang kasar seperti 'melantak, 'mampos terkangkang', baru dia faham).

"

No comments:

Post a Comment