Saturday, February 21, 2009

Sakit Salentia Semakin Menjadi



Seorang peguam, seorang peniaga dan dua orang ahli Parlimen menghubungi Murai selepas Asar tadi. Kesemua pemanggil itu bertanyakan soalan sama, apakah Murai mengikuti sidang parlimen hari ini. Murai kata Murai tidak ikut dan tidak pun ke parlimen. Menjadi kebiasaan Murai jam 3:00 hingga 4: 00 petang Murai beradun - meminjam bahasa bangsawan!

"Khabarnya Salentia mengamuk dalam parlimen hari ini, cuba Murai check," kata peguam itu kepada Murai. Manakala peniaga itu pula memberi tahu hal-hal yang sama mengenai Salentia mengamuk dan dan meminta Murai mengulas dalam ruangan ini. "Murai kena ulas sikit!," katanya.

Selepas itu baru dua ahli parlimen pula menghubungi Murai menjelaskan keadaan. Kata ahli parlimen yang seorang itu, hari ini Salentia mendedahkan betapa rendahnya moral beliau seorang ahli parlimen. "Sebelum ini orang dah tahu perangai buruknya tetapi hari ini sangat teruk, memalukan. Malu! " kata ahli parlimen itu kesal.

Menurutnya juga semua bahasa dan perkataan yang un-parliamentarian dikeluarkan oleh Salentia. Antaranya, hitungnya ialah, kurang ajar, anjing, babi, dan sebagainya. Pendeknya semua perbendahraan kotor dan jelek diungkapnya.

"Teruklah, kita sebagai ahli parlimen Melayu ini merasa turut terpalit dengan sikapnya itu. Kita malu kepada bukan Melayu. Dulu kita ingat dia akan menjadi seorang ahli MP bebas yang profesional, yang bebas bercakap soal-soal yang kita tidak boleh cakap, tetapi nampaknya mengecewakan. Terus terang saya kata saya hilang hormat kepadanya," keluhnya panjang lebar dan penuh kekesalan.

Manakala seorang lagi hali parlimen yang selalu kena sindir dan sinis oleh Salentia selamba sahaja memberi tahu. "Biasalah, dia mengaku kononnya dialah pejuang Melayu nombor satu, paling profesional, paling baik, itu paling ikhlas dan paling itu dan paling ini...," katanya ahli parlimen itu sambil tergelak mengenangkan kebodohan Salentia.

Menurutnya semasa Salentia mengamuk itu semua ahli parlimen PKR keluar dewan. Bukan apa mereka tidak mahu memberi semangat kepadanya kerana sikap Salentia ini katanya macam budak kecil menangis makin dipujuk makin menjadi. Jadi untuk tidak terlalu menghiburkan dia ahli Parlimen Pakatan ramai-ramai keluar.

Manakala menurut seorang pemerhati yang Murai hubungi memberitahu semasa ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad nak keluar dan melewati dekat Salentia hampir-hampir tercetus perbalahan fizikal. Nasib baik ada yang menghalangnya. Sebenarnya baik juga kalau berlaku pergocohan kerana Murai tahu Salentia ni jenis pengecut, hanya mulut saja besar.

Sebenarnya Murai sudah malas untuk mengulas si Salentia ini kerana mencemarkan tangan saja. Seorang penjenguk blog tempat Murai berteduh ini juga ada memesan jangan disebut fasal Salentia lagi kerana orang semua sudah tahu. Murai faham perasaan penjenguk itu yang tidak dapat menahan mual dan loya bila setiap kali menyebut nama si Salentia itu.

Tetapi kerana Murai sudah berjanji, bahkan Murai memesan kepadanya, Murai akan mengulas dan menulis mengenai Salentia selagi dia masih lagi bercakap menghina orang lain. Nampaknya dia masih dengan kerenahnya maka (maaflah) Murai kena catat dan ulas juga apa yang berlaku hari ini.

Bagi Murai, Murai tidak sikitpun hairan dengan apa yang berlaku. Tidak pelik dan tidak ganjil pun. Kerana dari dulu hingga kini itulah perangai si Salentia ini. Tidak ada mana-mana doktor yang boleh merawatnya. Kalau apa yang dihadapinya itu sejenis penyakit, maka sakitnya terlalu parah dan melibatkan saraf dibahagian otak. Jelas penyakit ini tidak boleh tahan dengan hanya diberi penadol saja.

Jadi orang yang sakit saraf ini tidak dapat boleh dibuat apa-apa lagi. Sebab itulah Murai tengok Anwar Ibrahim sudah tidak pedulikan lagi kepada Salentia ini dan membiarkan saja ia merapu dan merepek. Murai percaya kalau berselisih pun Anwar tidak akan menengurnya.

Apa yang dilakukan hari ini menyerang dan menghina Pakatan Rakyat adalah dalam agendanya menjual dirinya kepada Umno. Kalau tidak menyerang ahli palrimen pembangkang dan dalam masa sampai masuk ke dalam bakul dan angkat sendiri dengan modal apa lagi dia nak jual dirinya kepada Umno? Salentia terpaksa membasuhkan najisnya di khalayak ramai bagi membuktikan dia tidak kotor!

Itu sajalah yang boleh diperlakukan. Nampaknya walaupun dia sudah melalak dan melolong menjual diri, Umno masih juga belum terliur untuk membelinya. Sudah berbueh dia melolongkan dirinya sendiri, menjaja ke hulur dan ke hilir tetapi Umno tetap juga tidak sudi membelinya.

Sukacitalah Murai nak nasihatkan kepada Salentia kalau nak suruh cepat laku, beliau kena berjumpa dengan Hussein Lampong, sebab Hussein Lampong ini pakar dalam jual menjual orang. Sebelum dijual Salentia hendaklah menjadi tukang urut kepada Hussein Lampong terlebih dahulu. Dan Murai percaya Salentia sanggup melakukan lebih daripada itu asalkan dirinya terjual membolehkan beliau keluar dalam penjara minda yang beliau cipta sendiri itu.

Dan khabarnya Salentia juga menyentuh soal moral dalam parlimen hari ini dan membelasah muslimah Pas yang memeluk Elizabeth Wong, sekali lagi Salentia melupai dirinya. Sepatutnya sebelum dia merasa geli dengan perbuatan muslimah Pas itu dia juga kena geli dengan kemurahan hati Nik Azzi yang sanggup menjabat salam dengannya dan memberikan dia bulan untuk bertanding. Kalau Salentia ingat apa yang dikatakan kepada Tok Guru dia tidak tergamak untuk menjamah tangan Nik Aziz. Barang kali sebelum turun rumah untuk ke parlimen Salentia terlupa untuk menilik cermin.

Akhirukalan... seperti Murai katakan, Saleintia sebenarnya sudah sakit, jadi ada bahaya juga kalau orang sakit jenis ini diusik. Mungkin kerana memahami itulah maka Ketua Pembangkang, tidak pun mempedulikan nyanyian sonsang Salentia dan meninggalkan dewan selepas beliau menyampaikan perbahasan ucapan di raja.

Salentia... Salentia.....! (untuk makluman Salentia adalah nama timbangan untuk Ahli Parlimen Ihsan PAS Pasir Mas -YB Dato'Ibrahim Ali)

Ihsan dari blog Sayuti Omar

2 comments:

  1. mmg ptt la dia owg pgl katak..suke sgt melompat2 stament dia ni,kalu jmp katak,ular & Ibrahim ali..swoh ular patuk dia dlu pas2 bru bunuh ular 2..katak kita ambik jual kat cina..hahahhaha

    ReplyDelete
  2. Semoga Saudara Ibrahim Ali di beri petunjuk dan hidayah dari Allah...

    ReplyDelete